Mistä löytyisi tietoa Adlercreutzin rykmentin Laukaan komppaniasta?

Kysytty

Mistä löytyisi tietoa Adlercreutzin rykmentin Laukaan komppaniasta?

Vastaus

Vastattu

Geni-palveluun on koottu tietoja rykmenttiin liittyvästä lähdeaineistosta:

https://www.geni.com/projects/Adlercreutzin-rykmentti-1803-1808/45473

Genissä mainittujen lisäksi esim. seuraavista teoksista voisi olla hyötyä:

  • Screen, J. E. O. 2007. The army in Finland during the last decades of Swedish rule (1770-1809). Helsinki: Finnish Literature Society.
  • Vuorimies, H. 1990. Laukaan ruotusotamiehet: Vuodesta 1710 Ruotsin valtakauden loppuun. Jyväskylä: [H. Vuorimies].
  • Vuorimies, H. 2011. Ruotusotilaiden tutkiminen. Helsinki: Suomen sukututkimusseura : Tiedekirja [jakaja].

Yksiköiden liikkeitä sotavuosina voi seurata Suomen sodan historiikeista. Hyvä lähtökohta uudemmasta kirjallisuudesta voisi olla esim tämä:

  • Lappalainen, J. T., Ericson Wolke, L. & Pylkkänen, A. 2007. Sota Suomesta: Suomen sota 1808-1809. Helsinki: Tammi.