Otsikko
Mistä löytyisi julkaisuja Finlandia-hiihdosta? Lähinnä olisi tarkoitus löytää vanhan Hämeenlinna-Lahti reitin reittikartta.

Kysytty

Mistä löytyisi julkaisuja Finlandia-hiihdosta? Lähinnä olisi tarkoitus löytää vanhan Hämeenlinna-Lahti reitin reittikartta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Finlandia-hiihdon reittikartta löytyy ainakin seuraavista lehdistä: Finlandia-hiihtäjä 1/1990 ja 1/1991. V:n 1990 karttaan on merkitty sekä vapaan että perinteisen tyylin ladut, jotka kulkevat rinnakkain. Kartat eivät sisällä tarkkoja tietoja maastosta, joten ne ovat ainoastaan suuntaa-antavia. Myös Antti O. Arposen kirja Finlandia hiihtää (1985) sisältää kartan reitistä, mutta se on vielä summittaisempi kuin lehdissä julkaistu kartta. Teoksessa on kuitenkin luku "75 kilometriä Hämeenlinnasta Lahteen", missä reitistä kerrotaan tarkemmin. Mutta jos Finlandia-hiihdon järjestäjiltä ei tarkempaa karttaa löytynyt, on epätodennäköistä, että sellaista on yleisön käyttöön koskaan julkaistukaan. Halutessasi voit tiedustella asiaa vielä Hiihtomuseosta, puh. 03-814 4521, sähköposti museo@lahti.fi. Hiihtomuseossa hoidetaan Suomen hiihtoliiton, Lahden Hiihtoseuran, SVUL:n Lahden piirin ja Lahden Ahkeran arkistot sekä muutamia muita talviurheilun alaan kuuluvia pienempiä arkistoja. Niitä voi mennä tutkimaan paikan päälle arkisin klo 9-15 (ajanvaraus etukäteen). Tarkempia tietoja Hiihtomuseosta löydät täältä: http://www.lahdenmuseot.fi/main.php?id=11

Lahden kaupunginkirjastossa on Finlandia-hiihtoa käsittelevää aineistoa seuraavasti:
- Antti O. Arponen: Finlandia hiihtää -kirja (1985)
- Finlandia-hiihto 2003 : 30 vuotta 1974- (21-sivuinen julkaisu on ilmestynyt Latu ja polku -lehden 1/2003 liitteenä ja se sisältää kuvia Finlandia-hiihdon ensimmäiseltä 30 vuoden taipaleelta)
- tulosluetteloita
- Finlandia-hiihtäjä -lehtiä v. 1988 - 1996
- sanomalehtiartikkeleita mm. Etelä-Suomen Sanomista