Mistä löytäisin vuonna 2002 tai 1990-luvulla tehdyistä taiderikoksista tietoa. Onko Alibilla jonkinlaista arkistoa, tai löydänkö netistä vanhoja alibeja.

Kysytty

Mistä löytäisin vuonna 2002 tai 1990-luvulla tehdyistä taiderikoksista tietoa. Onko Alibilla jonkinlaista arkistoa, tai löydänkö netistä vanhoja alibeja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Taiderikollisuuteen kuuluvat taidevarkaudet, väärennökset, petokset, salakuljetukset ja tekijänoikeusrikokset. Aihetta käsittelevää kirjallisuutta voi etsiä pääkaupunkiseudun kirjastojen Helmet-aineistoluettelosta (http://www.helmet.fi/) esimerkiksi hakusanalla taideväärennökset. Haun tuloksena on, että suomalaista taiderikollisuutta 1990- ja 2000-luvulla käsittelevät seuraavat kirjat:

Rumpunen, Risto: Väärää taidetta. Taiderikollisuus Suomessa (Suomen vakuutusalan koulutus ja kustannus, 2004)
Laitinen-Laiho, Pauliina: Taideväärennökset (WSOY, 2004)

Vanhempi aihetta käsittelevä kirja on Taideväärennöksiä Suomessa (Turun rikospoliisien yhdistys, 1995).
Helmet-aineistoluettelosta voit tarkastaa kirjojen saatavuustiedot.

Alibi-lehteä ei voi lukea Internetissä eikä lehden artikkeleita ole luetteloitu kotimaisiin artikkelitietokantoihin. Lehteä ei tilata kaupunginkirjastoon. Alibi-lehdet löytyvät Kansalliskirjastosta (ks. http://www.lib.helsinki.fi/), jossa ne ovat luvanvaraista aineistoa. Lehtien käyttöön täytyy esittää syy, esim. tutkimuksen teko.

Taiderikollisuudesta on kirjoitettu viime vuosina monissa suomalaisissa sanoma- ja aikakauslehdissä. Näitä lehtiartikkeleita voi etsiä Aleksi-artikkelitietokannasta. Aleksia voit käyttää kaupunginkirjastossa. Aleksista löytyy hakusanoilla "taideteokset ja rikokset" esimerkiksi viite seuraavaan artikkeliin:
Sudenniemi, Seppo: "Suomessa kadonnut runsaasti arvotauluja : varastetun taiteen luettelo auttaa jäljitystä". Turun Sanomat 15.7.1996.