MIstä löytäisin tietoa Muranon lasiesineistä? Lähemmin kiinnostaa -70 tai -80 luvulla tehdyt lasilinnut.

Kysytty

MIstä löytäisin tietoa Muranon lasiesineistä? Lähemmin kiinnostaa -70 tai -80 luvulla tehdyt lasilinnut.

Vastaus

Vastattu

Muranon lasiesineistä löytyy Kirkes-kirjastoista vain muutama kirja, mutta ne ovat näyttelyjulkaisuja Suomessa pidetyistä näyttelyistä enkä pääse nyt tarkistamaan onko niissä esitelty juuri lasilintuja. Kirjastonhoitajalta Muranon lasista on kysytty aikaisemminkin: Onko kirjaa josta löytää italialaisen muranon lasitehtaan maljakot kuvina...1940 luvulta.... | Kysy kirjastonhoitajalta (kirjastot.fi). Vastauksessa mainittu teos Venini : catalogue raisonné 1921-1986 saattaisi sisältää ainakin Veninin lasitehtaalla vuoteen 1986 mennessä tehdyt lasilinnut. Kirjasta voi tehdä kaukolainatilauksen.

Jos aiheeseen perehtyminen kiinnostaa, suosittelen retkeä Riihimäelle Suomen Lasimuseon kirjastoon. Siellä on runsaasti materiaalia Muranosta ja Veninin lasitehtaasta, ja aineistot ovat luettavissa kirjaston lukusalissa.

Suomen Lasimuseon kirjasto: Kirjasto — Suomen Lasimuseo