Otsikko
Mistä löytäisin tietoa 1000-luvulla Suomen Savossa eläneestä Väki Vahva -kansasta sekä heitä 1920-luvulla tutkineesta kansanrunouden ja loitsujen tutkijasta…

Kysytty

Mistä löytäisin tietoa 1000-luvulla Suomen Savossa eläneestä Väki Vahva -kansasta sekä heitä 1920-luvulla tutkineesta kansanrunouden ja loitsujen tutkijasta Akseli Ilmari Ahjopäästä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aiheesta on ollut näyttely Design Forumin Kellarissa 9.1.05 saakka. Internetistä tietoa etsittäessä tulevat esille linkit näyttelyilmoituksiin:

esim.
http://www.designforum.fi/servlet/dfpage?did=1511
lisätietoja voinee kysyä suoraan näyttelystä, sivun lopussa löytyvät yhdyshenkilöt ja puhelinnumerot

http://www.ess.fi/keywordarticle.jsp?article=19742&category=27&main=21&…

Lehtitiedotteessa kerrotaan Väki Vahva -näyttelyn perustuvan suunnittelijoiden Tanja Rovio ja Eero Hintsanen luomaan ja muotoilemaan tarinaan Suomen muinaishistoriasta. Lisäksi mainitaan, että esillä on myös tarinaan rakennettua tutkimusmateriaalia, joka sisältää mm. 1920-luvun kulttuurintutkijoiden tapaan tehtyjä muistiinpanoja. Etelä-Suomen sanomat Netlari-lehden haastattelussa Eero Hintsaselta on tiedusteltu heidän luomansa myytin todenperäisyyttä. Hän vastaa seuraavasti: Kun savolainen tekee taidetta, niin vastuu siirtyy katselijalle.

Pääkaupunkiseudun yleisten kirjastojen Helmet-tietokannasta voi etsiä yleisiä Savon esihistoriaa käsitteleviä kirjoja.

HelMetistä löytyivät mm. nämä julkaisut:

Lehtinen, Leena: Opas Etelä-Savon esihistoriaan. [Savonlinna] : Savonlinnan maakuntamuseo, 1989.

Lehtosalo-Hilander, Pirkko-Liisa: Savon historia. 1 : Esihistorian vuosituhannet Savon alueella. Kuopio : Kustannuskiila, 1988.

Savon historia. I osa : Esihistoria ja keskiaika / toimituskunta: Martti Ruuth ... [et al.]. Kuopio : Savon historian työvaliokunta, 1947

Helsingin yliopiston kirjaston Helka-tietokannasta löytyi lisäksi Sulkavan historiaa käsittelevä teos. Em. toisen nettilinkin mukaan kansa olisi asunut nimenomaan Sulkavan seudulla.

Seppänen, Paavo: Sulkavan historia 1: Sulkava vuoteen 1860. Sulkavan kunta, 1999.
Kirjaa on saatavissa mm. Opiskelijakirjastosta (Käyntiosoite: Vuorik. 7 ma-pe 9-20, la 10-16
p. 09-19123920)