Otsikko
Mistä löytäisin runon: Hämeenlinna, ensi kerran/kun sun kuutamossa näin/ Hattelmalan harjanteelta,/ tuo ei mene mielestäin...? Ruotsiksi se kai menee: …

Kysytty

Mistä löytäisin runon:
Hämeenlinna, ensi kerran/kun sun kuutamossa näin/ Hattelmalan harjanteelta,/ tuo ei mene mielestäin...? Ruotsiksi se kai menee: "Tavastehus jag kan ej glömma..."

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sitaatti on J.L.Runebergin Vänrikki Stoolin tarinoista. Säe kuuluu kokonaisuudessaan:
"Hämeenlinna, ensi kerran kun sun kuutamossa näin
Hattelmalan harjanteilta, tuo ei mene mielestäin!
Oli myöhä, ilta kylmä, matkast' olin väsynyt,
mut en lepoa, en suojaa minä muistanutkaan nyt."
Runon nimi on "Vänrikin markkinamuisto".