Mistä löytää tähän vastauksen Onko suomalainen turvaverkko totta vai siirrymme vähitellen malliin, jossa jokaisen on itse kustannettava sosiaaliturvansa? Mikä…

Kysytty

Hei!

Mistä löytää tähän vastauksen

Onko suomalainen turvaverkko totta vai siirrymme vähitellen malliin, jossa jokaisen on itse kustannettava sosiaaliturvansa? Mikä on valtion rooli hyvän elämän luomisessa? Entä kansalaisyhteiskunnan rooli? Mitä hyvä elämä Suomessa oikeastaan on ja mitä uhkia hyvinvointivaltio kohtaa?

Mistä tälläisen löytyy kirjallista sekä linkki tietoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sosiaaliturvasta, hyvinvointivaltiosta sekä niiden historiasta ja tulevaisuudesta voi etsiä tietoa esimerkiksi näistä kirjoista:

Kananen, Johannes (toim.). Kilpailuvaltion kyydissä : Suomen hyvinvointimallin tulevaisuus. Gaudeamus, 2017.

Hänninen, Sakari & Saikkonen, Paula (toim.). Hyvinvointivaltio ylittää jälkensä. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos, 2017.

Remahl, Jarkko (käsikirjoitus). Suku, sisu, sotu : suomalaisen sosiaaliturvan historiaa (sarjakuva). Kela, 2017. Myös verkossa https://helda.helsinki.fi/handle/10138/229393

Alhanen, Kai. Dialogi demokratiassa. Gaudeamus, 2016

Anneli Pohjola & Riitta Särkelä (toim.).Sosiaalisesti kestävä kehitys. Sosiaali- ja terveysturvan keskusliitto, 2011.

Lisää kirjallisuutta ja tietoa voi hakea verkkokirjastosta ja Internetistä esimerkiksi hakusanoilla: hyvinvointivaltio, sosiaaliturva, sosiaalipolitiikka, kansalaisyhteiskunta.

Lapin kirjastojen Finna-verkkokirjasto: https://lapinkirjasto.finna.fi/

Valtakunnallinen Finna-hakupalvelu: https://finna.fi/