Mistä löydän lehtiartikkeleita Voyagerista ja muista avaruuden tutkimusaluksista? Tarvitsisin valmistuvaan oppikirjaan kuvan jostain artikkelista tai…

Kysytty

Mistä löydän lehtiartikkeleita Voyagerista ja muista avaruuden tutkimusaluksista? Tarvitsisin valmistuvaan oppikirjaan kuvan jostain artikkelista tai useammastakin. Kirjaan voisi vaikka tehdä liitteen, jossa olisi artikkelien avulla koottu avaruudentutkimksen historia. Kustantaja sitten sopii muodolliset seikat, kunhan ensin löytäisin sopivaa materiaalia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Et mainitse, pitäisikö artikkelien olla suomeksi vai voisivatko ne olla muillakin kielillä. Suomalaisista aikakauslehtiartikkeleista on olemassa tietokanta Aleksi, josta löytyi kaksi viitettä hakusanoilla Voyager ja avaruus. Vastaavassa ruotsalaisessa palvelussa nimeltä Artikelsök hakusanoilla Voyager ja rymdforskning tuli 21 osumaa. EBSCO-tietokannassa on viitteiden lisäksi myös varsinaiset artikkelitekstit, siinä pikaisesti hakemalla asiasanoilla Voyager ja space tuli kahdeksan kokotekstiosumaa. Yleisemmän avaruudentutkimuksenhistorian saa näistä tietokannoista esiin jättämällä Voyagerin pois, mahdollisesti sitten rajaten jollain muulla tekijällä.

Aleksi, Artikelsök ja EBSCO ovat asiakkaiden käytettävissä Helsingin kaupunginkirjaston yleisötietokoneilta.

Mikäli haussa on pelkkiä kuvia, Voyagerista saa ehkä parhaat kuvat suoraan NASA:n sivuilta. http://www.nasa.gov/home/index.html