Mistä lähteistä (lehdet, kirjat ym.) löytyy tietoa fibromyalgiasta ja siihen liittyvistä oireista ja hoitokeinoista?

Kysytty

Mistä lähteistä (lehdet, kirjat ym.) löytyy tietoa fibromyalgiasta ja siihen liittyvistä oireista ja hoitokeinoista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun yleisten kirjastojen yhteisestä Helmet-aineistohausta löytyvät seuraavat suomenkieliset fibromyalgiaa käsittelevät kirjat:
- Reuma-aapinen, Suomen reumaliitto, 2002
- Fibromyalgia ja kuntoutumisprosessi: enigma 2000, Kansaneläkelaitos, tutkimus- ja kehitysyksikkö, 1999
- Kipu-uupumusoireiden pysyvyys ja kurssimuotoinen fibromyalgiakuntoutus, Kansaneläkelaitos, tutkimus- ja kehitysyksikkö, 1998
- Rahinantti, Pirkko: Psyykkiset tekijät fibromyalgiassa, Kuopion yliopisto, 1998
- Minun fibromyalgiani, Suomen reumaliitto, 1997
- Hannonen, Pekka: Fibromyalgia, Dumex, 1992

Saatavuustiedot voi tarkistaa Helmet-tietokannasta, osoitteesta http://www.helmet.fi .

Fibromyalgiaa käsitteleviä artikkeleita on niin ikään julkaistu useita. Aleksista - kotimaisten aikakauslehtien hakemistosta - löytyy vuodelta 2004, mainitsemasi Duodecimin artikkelin lisäksi, Koti-lehdessä (2004/1, sivu 6-7)julkaistu artikkeli: Käsittämättömiä kolotuksia, kiusallisia kipuja.
Muita Aleksista löytyviä uudempia artikkeleita ovat:
- Fibromyalgiapotilas tarvitsee terapeuttista keskustelua, Fysioterapia 2003/8, sivu 8-10
- Fibromyalgian oireita voidaan lieventää ..., TS (Turun Sanomat)2002-11-4
- Uudet tutkimukset valaisevat vähäteltyjä vaivoja ... Kunto plus 2002/15, sivu 47-49
- Näin taltutat fibromyalgian, Voi hyvin 2002/1, sivu 66-71
- Pakkanen parantaa: kylmähoidosta apua nivelreumaan ja fibromyalgiaan, Koti 2002/1, sivu 8-10

Myös Internetistä löytyy tietoa fibromyalgiasta, mm. Reumaliiton sivuilta (http://www.reumaliitto.fi ). Voit myös kirjoittaa Googlen hakupalveluun (http://www.google.fi )hakusanaksi fibromyalgia (huom. kielivalinta!) ja saat tulokseksi joukon linkkejä, jotka vievät aiheesta tiedottaville sivustoille.