Mistä kirjoista saisin tietoa pyhiinvaelluksesta ja ristiretkistä. Ristiretkistä kaipaisin eniten tietoa niistä, jotka kohdistuivat Jerusalemiin ja muualle…

Kysytty

Mistä kirjoista saisin tietoa pyhiinvaelluksesta ja ristiretkistä.
Ristiretkistä kaipaisin eniten tietoa niistä, jotka kohdistuivat Jerusalemiin ja muualle pyhälle maalle.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voit hakea Porin kaupunginkirjaston kokoelmassa olevia ristiretkiä käsitteleviä teoksia aineistohaulla (http://kirjasto.pori.fi/riimi/). Pikahaussa valitset pudotusvalikosta hakusanaksi ristiretk (kun sana katkaistaan tällä tavalla, ohjelma hakee kaikki teokset, joiden nimessä tai muissa luettelointitiedoissa esiintyy ristiretk-alkuisia sanoja).

Löydät mm. seuraavat teokset:
Pernoud, Régine: Ristiretket (1965);
Grimberg, Carl: Kansojen historia, osa 8 : Ristiretket (1981);
Eurooppa : Uskon voima (1995).

Lisäksi kannattaa katsoa myös muista maailmanhistoriaa käsittelevistä hakuteoksista, kuten Otavan suuri maailmanhistoria. Internetistäkin löytyy jonkin verran suomenkielistä aineistoa ristiretkistä, esim. WindMills-keskiaikaprojektin sivuilta (http://www.tkukoulu.fi/WindMills/windmills.html).