Otsikko
Mistä kenttäoloissa voi arvomerkeistä päätellä maastopukuisesta upseerista onko hän aktiivi- vai reservin upseeri?

Kysytty

Mistä kenttäoloissa voi arvomerkeistä päätellä maastopukuisesta upseerista onko hän aktiivi- vai reservin upseeri?

Vastaus

Vastattu

Vuoteen 1941 aktiivi- ja reserviupseerit saattoi erottaa esimerkiksi arvomerkkiruusukkeen väristä. Reserviupseerien ruusukkeet olivat hopean värisiä "tinanappeja", aktiiviupseerien ruusukkeet kullan värisiä. Arvomerkit ja arvot yhtenäistettiin tasavallan presidentin asetuksella 13.6.1941. Nykyisissä sotilas- ja virkapukunormeissa ei enää esiinny reserviupseerit aktiiviupseereista erottavia arvomerkkejä.