Otsikko
Mistä kannattaa lähteä etsimään tietoa eksistentialistisesta ihmiskäsityksestä?

Kysytty

Mistä kannattaa lähteä etsimään tietoa eksistentialistisesta ihmiskäsityksestä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ihmiskäsityksestä yleensä, eli siitä mitä termillä tarkoitetaan löydät tietoa vaikkapa seuraavista teoksista:

Johdatus sosiaali- ja terveydenhuoltoon. Sairaanhoitajien koulutussäätiö, 1992. (Martti Lindqvist: Ihmiskäsitys ja inhimillinen kasvu)
Rauhala, Lauri: Ihmiskäsitys ihmistyössä. Yliopistopaino, 2005.

Eksistentialismismia käsitteleviä teoksia:

Appignanesi, Richard: Mihin uskovat eksistentialistit. Otava, 2008.
Lehtinen, Torsti: Eksistentialismi : vapauden filosofia. Kirjapaja, 2002.
Saarinen, Esa: Sartre : pelon, inhon ja valinnan filosofia. Like, 1983.
Ihmiskäsitysten filosofia. Suomen filosofinen yhdistys, 1984. (Esa Saarinen: Sartrelainen ihmiskäsitys - taideteos vai teoria, ss. 182- 198).
Sartre, Jean-Paul: Minän ulkoisuus : fenomenologisen kuvauksen hahmotelma. Tutkijaliitto, 2004.
Perttula, Juha: Kokemus psykologisena tutkimuskohteena : johdatus fenomenologiseen psykologiaan. Suomen fenomenologinen instituutti, 1995.
Lehtovaara, Maija: Subjektiivinen maailmankuva kasvatustieteellisen tutkimuksen kohteena - kasvatuksen filosofian pohdintaa ja kasvatustieteen filosofian kehittelyä Lauri Rauhalan eksistentiaalisen fenomenologian pohjalta erityisesti silmälläpitäen minäkäsitystutkimuksia. Väitöskirja. Tampereen yliopisto, 1992.

Suppeampia, keskeisiä piirteitä eksistentialismista esittelevät mm.

Johdatus kasvatuksen filosofiaan. Ebbe Vestergaard et. al.
Yliopistopaino, 1991.
Ketonen, Oiva: Eurooppalaisen ihmisen maailmankatsomus. WSOY, 1981.
Nykyajan filosofia. Toim. Ilkka Niiniluoto ja Esa Saarinen. WSOY, 2002.