Mistä johtuu, ettemme muista ensimmäisistä elinvuosistamme mitään? Mistä johtuu, ettemme illalla sängyssä huomaa nukahtamista, vaan se tapahtuu ikään kuin…

Kysytty

Mistä johtuu, ettemme muista ensimmäisistä elinvuosistamme mitään?

Mistä johtuu, ettemme illalla sängyssä huomaa nukahtamista, vaan se tapahtuu ikään kuin itsekseen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Muisti kehittyy varhaislapsuudessa hyvin nopeasti aivojen kehittyessä. Vauvat ja pikkulapset kykenevät jo muistamaan näkemiään asioita, hajuja, ääniä ja ihmisiä, ja ilman sitä kehittyminen ja oppiminen olisikin mahdotonta. Lapsena myös unohdamme nopeasti, joten näistä varhaisista muistoista jää vain hyvin vähän jälkiä pitkäkestoiseen muistiin, koska aivot eivät vielä ole riittävän kehittyneet.

Nukahtaessa tietoisuuden taso alenee, kunnes ihminen vaipuu uneen. Unen ensimmäinen ja kevyin vaihe, NREM-unen tai ortounen ensimmäinen aste, on hereilläolon ja unen välillä. Siinä vaiheessa tajunnantaso on niin alentunut, että varsinaiseen uneen siirtymistä ei pysty havaitsemaan. Unen fysiologiasta on kirjoitettu paljon kirjoja ja artikkeleita, mm. http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/vauvan_muistot_unohtuvat… .