Mistä johtuu, että suklaa on koiralle vaarallista vaikka ihmiselle ei vastaavaan tapaa ole?

Kysytty

Mistä johtuu, että suklaa on koiralle vaarallista vaikka ihmiselle ei vastaavaan tapaa ole?

Vastaus

Vastattu

Suklaan valmistamiseen käytettävä kaakao sisältää teobromiinia, joka on kofeiinin tapainen metyyliksantiineihin kuuluva orgaaninen yhdiste. (https://fi.wikipedia.org/wiki/Teobromiini

Teobromiini ei ole ihmisille myrkyllistä, koska aineenvaihduntamme poistaa sen kehosta tehokkaasti. Koirien ravitsemukseen erikoistuneen Jakke Lehtosen mukaan koirien (ja kissojen) aineenvaihdunta on kuitenkin erilainen, eikä se pysty käsittelemään teobromiinia kovin tehokkaasti. Tästä johtuen teobromiini poistuu koiran kehosta 10 kertaa hitaammin kuin ihmisellä. Hitaaseen poistumiseen vaikuttaa myös koiran suoliston lyhyys ihmisen suolistoon verrattuna. Tämän takia teobromiinin haittavaikutuksia esiintyy koirilla hyvinkin pienillä annoksilla, ja kuolemaan johtava myrkytystila saattaa tulla pienilläkin suklaamäärillä. Voit lukea lisää Jakke Lehtosen artikkelista: https://www.katiska.info/tieto/myrkyt-ja-riskit/suklaa/