Mistä johtuu että ripuli tai löysä puuromainen uloste aiheuttaa kovan vatsakivun ja miksi sitä on erittäin vaikea pidättää?

Kysytty

Mistä johtuu että ripuli tai löysä puuromainen uloste aiheuttaa kovan vatsakivun ja miksi sitä on erittäin vaikea pidättää?

Vastaus

Vastattu

Netistä löytyvässä Terveyskirjastossa (terveyskirjasto.fi) kerrotaan että esim. matkaripulin oireita ovat eriasteinen ripuli, vatsakouristukset ja pahoinvointi. Nuo ovat siis matkaripulin - ja ehkä muunkinlaisten ripulien - tyypillisiä oireita. Lievän ripulin hoidoksi riittävät lepo ja runsas nesteiden nauttiminen.

Helmet-kirjastossa on aiheeseen liittyvää tietokirjallisuutta, toivottavasti oheisen linkin kautta löytyvistä teoksista on hyötyä aihetta koskevassa tiedonhaussa https://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__Sripuli__Ff%3Afacetmediatyp…

Kysymykseen vaikeudesta pidättää löysää ulostetta emme osanneet maallikkoina itse vastata. Ehkä vastauksia myös tuohon kysymykseen löytyy tarjoamastamme kirjallisuudesta. Asiaa sen enempää tuntematta voisi kuitenkin arvioida että vaikeus pidättää löysää ulostetta liittyy juuri tuohon ulostemassan kosteuteen.