Mistä johtaa tapa tuoda opettajalle omena?
Vastaus
Ensimmäisenä koulupäivänä opettajalle viedään omena a)koulumenestyksen varmistamiseksi ja b)opettajan niukkaa elantoa ajatellen. Tapa juontuu ilmeisesti 1800-luvulta, ja sitä on noudatettu Yhdysvalloissa, Tanskassa ja Ruotsissa. Meille omena- traditio on tuttu sarjakuvista (Aku Ankasta).
Internetistä, findarticles.com/p/articles -sivulta, löytyi seuraavanlainen selitys:
"An apple for the teacher: Likely harkens back to the "apple polisher." The custom of "apple polishing" hails from the little red schoolhouses of yore, when young children sought to become the teacher's favorite with a gift of a bright, shiny apple. So says the ditty: "An apple for the teacher will always do the trick, when you don't know your lesson in arithmetic."
Kommentit
En ole kosksan kuullut että täällä Ruotsissa vietäisiin omena opettajalle. Aivan amerikkalainen tapa.
Aivan äskettäin Carina Bergfeldtin haastatteluohjelmassa esimerkiksi pidettiin tapaa itsestään selvänä. SVT 1.
Kommentoi vastausta