Mistä internet-osoitteesta löytyy se irakilaisten ääri-islamistien sivusto, jolla nämä ilmoittavat mm. ottamiensa panttivankien surmaamisesta?

Kysytty

Mistä internet-osoitteesta löytyy se irakilaisten ääri-islamistien sivusto, jolla nämä ilmoittavat mm. ottamiensa panttivankien surmaamisesta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkoittanet Aljazeera-tv-yhtiötä. Osoite heidän englanninkieliselle sivulleen on: http://english.aljazeera.net/HomePage . Kanava ei kylläkään ole irakilainen eikä missään nimessä fundamentalistinen. Se perustettiin v. 1996 Qatarissa korvaamaan BBC:n lopettamat arabiankieliset tv-lähetykset. Suomalaiset tiedotusalan ja kansainvälisen politiikan asiantuntijat vertaavat Aljazeeraa CNN:ään tai jopa BBC:hen.
Ennen Irakin sotaa, jolloin kanava putkahti myös länsimaalaisten tietoisuuteen, Aljazeera oli saanut paljon vihamielistä kritiikkiä vanhoillisista arabimaista, koska se ensimmäisenä ryhtyi käsittelemään niissä esiintyviä epäkohtia ja vielä arabian kielellä.
Kun suurten kriisien aikoina pyrkii objektiiviseen tiedonvälitykseen, joutuu käsittelemään erittäin vaikeita asioita, sillä uutistapahtumat eivät todellakaan ole kauniita. Tällöin saattaa aivan ansiotta saada ”pahan” leiman, vaikka tavoitteena on ollut asiallinen tiedonvälitys.
Arabimedian roolista länsimaiden ja islamilaisen maailman konfliktissa keskusteltiin Ylen A-talkissa 22.9.2004: http://www.yle.fi/atalk/linkit.php . Erityisesti suosittelisin että luet Veli-Pekka Saarisen artikkelin: ”Satelliittiuutiskanavien rooli arabimaissa”. http://www.yle.fi/atalk/uusinartikkeli.php