Mistä Ateneumin taidemuseo on saanut nimensä, tarkoittaako sana Ateneum jotain jollain kielellä?

Kysytty

Mistä Ateneumin taidemuseo on saanut nimensä, tarkoittaako sana Ateneum jotain jollain kielellä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ateneumin sivuilla kerrotaan:

" Nimi Ateneum viittaa kreikkalaiseen Pallas Atheneen, joka oli viisauden ja sodankäynnin jumalatar. Hänet tunnettiin myös kaupunkien ja valtioelämän vaalijana. Ateneum tarkoittaa Athenen temppeliä tai pyhäkköä."

Vaikka taide-elämä on joskus riitaisaa, on Pallas Athene antanut nimensä rakennukselle varmaankin Viisauden, eikä Sodankäynnin jumalattarena.