Otsikko
Mistä arkistoista voin löytää apua paikallishistorian selvityksessä? Etsin tietoa eteläkarjalaisessa kunnassa toimineesta Helsingin kaupungin kesäsiirtolasta…

Kysytty

Mistä arkistoista voin löytää apua paikallishistorian selvityksessä? Etsin tietoa eteläkarjalaisessa kunnassa toimineesta Helsingin kaupungin kesäsiirtolasta. Paikallisen kirjaston kotiseutukokoelma on tutkittu ja historiallisia viitteitä löytyi rakennuksesta itsestään ja sen rakennuttaneesta suvusta, vaan ei mitään kirjallista tietoa kesäsiirtolatoiminnasta, joka ajoittui (ainakin) 50-luvulle.

Vastaus

Vastattu

Tällainen tapaus, jossa Helsingin kaupungin kesäsiirtola on toiminut Luumäellä, on arkistotoimen näkökulmasta tavallista monimutkaisempi. Todennäköisesti aineistoa voi löytyä sekä Helsingin kaupunginarkistosta että Luumäen vastaavassa arkistossa. Tuoreen uutisen mukaan Luumäen kotiseutuarkiston luettelointi on juuri aloitettu. Tämä lienee eri aineisto kuin kunnan virallinen arkisto, mutta varmaan tutkimisen arvoinen. Jälkimmäisessä voisi ehkä ottaa yhteyttä kunnan tiedottajaan Tuuli Sjöströmiin p. 040 7182 431 tuuli.sjostrom@luumaki.fi. Helsingin kaupunginarkisto ei tarjoa sähköpostia, mutta asiakaspalvelun puhelinnumero on 09 310 43571.

Heikki Poroila