Otsikko
Mistä ajankohdasta alkaen Lohikäärmeet käsiteltiin kuvitteellisina taruolentoina ?

Kysytty

Mistä ajankohdasta alkaen Lohikäärmeet käsiteltiin kuvitteellisina taruolentoina ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarinoita lohikäärmeistä esiintyy useissa eri kulttuureissa. Länsimaisessa kulttuurissa taruja lohikäärmeistä on jo antiikin ajalta, jossa antiikin ajan jumalat taistelivat niitä vastaan. Tutkijat ovat arvelleet, että lohikäärmeillä selitettiin suuria luita ja fossiileja (dinosaurukset), joita ihmiset ovat löytäneet aikojen saatossa.

Tiede lehden artikkelissa kerrotaan, että keskiajan Euroopassa, 1500- ja 1600-luvuilla, lohikäärmeitä pidettiin todellisina eläiminä ja niistä tehtiin tieteellisiä julkaisuja. 1900-luvulle tultaessa ajateltiin lohikäärmeiden olevan kansantarujen olentoja, joilla on todellinen pohja. Tieteellisen tutkimuksen kehittyessä esimerkiksi vanhat luut pystyttiin tunnistamaan muiden eläinten jäänteiksi. https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/lohikaarme_lentaa_yha

Länsimaissa lohikäärmeestä tuli kristinuskon myötä kuvitteellinen olento, joka edustaa pahaa. Lisää lohikäärmeen myytistä voi lukea kirjasta: Carol Rose: Giants, monsters and Dragons, an encyclopedia of folklore, legend and myth.