Missä voi luettelointia/erikoisaineiston opiskella?

Kysytty

Missä voi luettelointia/erikoisaineiston opiskella?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Luettelointia ja sen perusteita käsitellään Informaatiotutkimuksen perus- ja aineopinnoissa. Luetteloinnin opetteluun vaikuttavat monet asiat, esim. millä järjestelmällä (esim. Pallas, Voyager...) ja millä formaatilla (esim Finmarc-yhtenäisformaatti) luettelointi tehdään. Yleisissä ja tieteellisissä kirjastoissa on omat käytäntönsä eri kirjastojärjestelmien vuoksi.

Mm. TYT eli Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus järjestää erilaisia maksullisia koulutuksia luetteloinnista. Parhaiten koulutustarjontaa voi seurata joko suoraan TYTin sivuilta (http://www.uta.fi/laitokset/tyt/online/index.html) tai esimerkiksi liittymällä kirjastot.fi-sähköpostilistalle, jolloin kaikki alan koulutustarjonta tulee omaan sähköpostiin.

Suurimmaksi osaksi luettelointia opiskellaan työn kautta, esimerkiksi työharjoittelussa tai oman työn ohessa. Usein kokenut luetteloija opastaa aloittelijaa kädestä pitäen. Kirjastot järjestävät henkilökunnalleen lisäkoulutusta ja tänä keväänä esimerkiksi Jyväskylässä kaupunginkirjasto, yliopiston kirjasto ja ammattikorkeakoulun kirjasto järjestävät yhteisen elektronisen aineiston koulutuksen.

Lisäksi aiheesta on olemassa kirjallisuutta, esim. Jyväskylän kaupunginkirjaston aineistotietokannasta löytyy useita viitteitä asiasanahaulla käyttäen sanoja luettelointi, luettelointioppaat.