Missä tarkkaan ottaen sijaitsee Vaasan Palosaaren Ruukinkuja, josta Venny Kontturi kirjoitti samannimisessä romaanissaan? Mikä kadun nimi on nykyään?

Kysytty

Missä tarkkaan ottaen sijaitsee Vaasan Palosaaren Ruukinkuja, josta Venny Kontturi kirjoitti samannimisessä romaanissaan? Mikä kadun nimi on nykyään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pohjalaisessa olleessa artikkelissa 21.8.2006 kerrotaan, että kirjailijat Elvi Sinervo ja Venny Kontturi ovat molemmat kirjoittaneet samasta kujasta, joka oli oikealta nimeltään Tiilitehtaankuja. Kontturi nimitti kujaa Ruukinkujaksi ja Sinervo Roistokuja. Samassa artikkelissa mainitaan, että kujaa on kutsuttu myös Sammonkaduksi ja Lemmenkujaksi. Kujaa ei enää ole, vaan se jäi Palosaarelle rakennetun Ruukinkartanon vanhustentalon alle.

7 ääntä

Kommentit

Olen syntynyt 'kujalla' ja asunut 1949-1953. Kujaa kutsuttiin myös Sammontie, sekä Kaivokuja nimellä.