Otsikko
Missä Suoliluu sijaitsee? Mikä sen tehtävä?

Kysytty

Missä
Suoliluu sijaitsee?
Mikä sen
tehtävä?

Vastaus

Vastattu

Suoliluu (os ilium) sijaitsee lantion alueella ja on osa lonkkaluuta, jonka tehtävä on suojata ja tukea selkärankaa sekä alueen elimiä.

Lähteet:
Anatomian atlas, 1995
Parker, Steve: Ihmiskeho - kuvitettu opas kehon järjestelmiin ja toimintoihin, 2021

5 ääntä

Kommentit

Kun katsoo luurankoa, suoliluu on se korvalehden tapainen osa lonkkaluusta, joka maljamaisesti tukee vatsan elimiä, ja reunustaa allaan olevaa aukkoa, jonka kautta mm. peräsuoli laskee alas. Katso myös https://fi.wikipedia.org/wiki/Suoliluu