Missä seuraava essee on ilmestynyt: Döblin, Alfred: “Der historische Roman und wir”? Se on tietojeni mukaan kirjoitettu v. 1936. Kustantaja ja julkaisupaikka…

Kysytty

Hei, missä seuraava essee on ilmestynyt: Döblin, Alfred: “Der historische Roman und wir”? Se on tietojeni mukaan kirjoitettu v. 1936. Kustantaja ja julkaisupaikka olisi hyvä tietää. Mistä sen voi lainata? Kiitos vastauksesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alfred Döblin lienee julkaissut esseensä “Der historische Roman und wir” vuonna 1936 Pariser Tageblatt-nimisessä lehdessä. (Lähde: Kittstein, Ulrich: Mit Geschichte will man etwas, s. 278, löytyy osoitteesta http://books.google.de/books?id=_x8RWyuRYLUC&pg=PA278&lpg=PA278&dq=d%C3… )

Sittemmin kirja on julkaistu teoksessa Aufsätze zur Literatur (Walter-Verlag, 1963), joka kuuluu sarjaan Döblin, Alfred: Ausgewählte Werkr in Einzelbänden.

Kirja on myöhemmin ilmestynyt nimellä ”Schriften zu Ästhetik, Poetik und Literatur" (julk. Erich Kleinschmidt, Walter bei Patmos Verlag GmbH, 1989).

Ensin mainittu teos Döblin, Alfred: Aufsätze zur Literatur/ Ausgewählte Werke in Einzelbänden on saatavissa mm. Helsingin yliopiston kirjastosta. Lisäksi se kuuluu Åbo Akademin sekä Turun, Jyväskylän ja Oulun yliopistojen kirjastojen kokoelmiin.