Otsikko
Missä päin Suomea osallistui Pohjanmaan jalkaväkirykmentin "Öfverste Lieutenantens Compagnie" taisteluihin Kustaa III:n aikaisessa sodassa loppukesällä 1789?…

Kysytty

Missä päin Suomea osallistui Pohjanmaan jalkaväkirykmentin "Öfverste Lieutenantens Compagnie" taisteluihin Kustaa III:n aikaisessa sodassa loppukesällä 1789?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Keväällä 1789 Pohjanmaan rykmentti komennettiin Savon rintamalle vahventamaan eversti von Stedingkin Savon prikaatia. Rykmentti ei aivan ehtinyt ottaa osaa Porrassalmen taisteluun 13.6.1789 pikamarssista huolimatta. Taistelun jälkeen rykmentti asettui puolustukseen Porrassalmelle.  Pohjanmaan rykmentin pääosa osallistui Parkumäen taisteluun 21.7.1789. Taistelun jälkeen rykmentti asettui puolustuasemiin Laitaatsillan salmelle. Salmella käytiin vielä Laitaatsillan taistelu 9.10.1789. Savon prikaati asettui talvileiriin 12.11.1789 Parkumäelle ja sen itäpuolisiin kyliin ja Saimaan rannalle. Kirjallisuudesta ei käy tarkasti ilmi missä Gustaf von Numersin komentama everstiluutnantin komppania kulloinkin oli kesän ja syksyn aikana, mutta Petanderin teoksen perusteella se on ainakin heinäkuun 1789 alussa ollut muun rykmentin yhteydessä.

Lähteitä:

Lappalainen, J. T. (2014). Kustaa III:n maasota: Savo ja Kymenlaakso 1788-1790. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
Petander, C. J. (1975). Kungliga Österbottens infanteriregemente under Gustaf III: S tid. Vasa: Svensk-Österbottniska samfundet.
Roudasmaa, S. & Petander, C. J. (1988). Pohjanmaan rykmentti 1626-1809. [Seinäjoki]: [Etelä-Pohjanmaan sotaveteraanipiiri].
Viinikainen, S. (2015). Teatterikuninkaan sota: Kustaa III:n ja Katariina Suuren taistelu Kymijoesta. Jyväskylä: Docendo.