Missä on määritelty, mitkä maat kuuluvat mihinkin maanosaan? Esim. millä perusteella Kypros ja Malta luetaan Eurooppaan - vai luetaanko aina? Onko jako…

Kysytty

Missä on määritelty, mitkä maat kuuluvat mihinkin maanosaan? Esim. millä perusteella Kypros ja Malta luetaan Eurooppaan - vai luetaanko aina? Onko jako kansainvälinen vai käytämmekö "suomalaista luokittelua"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomessa Tilastokeskus ylläpitää ja kehittää yleisiä alueluokituksia. Alueluokitukset-käsikirjassa "Valtiot ja maat 2000" kerrotaan seuraavaa: "Valtiot ja maat on ryhmitelty kuuteen maanosaan ja ne edelleen 19 suuralueeseen. Tämä ryhmittely perustuu YK:n jakoon ( 1997 UN Demographic Yearbook). Tätä samaa jakoa on noudatettu myös sellaisten maiden ja valtioiden kohdalla, jotka voidaan sijoittaa kahteen eri maanosaan tai suuralueeseen. Tällaisia ovat esimerkiksi Kypros ja Turkki." Kyseisen käsikirjan Taulukko 3 sivulla 25 käsittää valtiot ja maat maanosittain ja suuralueittain. Tässä taulukossa Kypros kuuluu Aasiaan, tarkemmin Länsi-Aasian suuralueeseen. Samoin Turkki. Malta puolestaan kuuluu Etelä-Euroopan suuralueeseen.

Valtioita ja maita voidaan ryhmitellä myös muilla tavoilla, esimerkiksi kauppapoliittisin perustein tai valtioliittoumien mukaan. (esim. Euroopan Unioni)

Yk:n luokitus:
http://unstats.un.org/unsd/methods/m49/m49regin.htm