Missä on käytetty ensimmäisen kerran sanaa sosialismi? Ajattelen, että silloin/siellä sosialismi on keksitty, vaikka juuria voi löytää antiikista asti.

Kysytty

Missä on käytetty ensimmäisen kerran sanaa sosialismi? Ajattelen, että silloin/siellä sosialismi on keksitty, vaikka juuria voi löytää antiikista asti.

Vastaus

Vastattu

Hei,

yhteisomistuksesta toki on puhuttu paljon jo antiikin aikana. Moderni käsitys sosialismista syntyi kuitenkin alunperin Ranskan vallankumouksen aikana ja sen seurauksena. Erityisen merkittävä oli kreivi Henri de Saint - Simon, filosofi ja taloustieteilijä, joka seuraajiensa kanssa alkoi 1820-luvulla puhua ranskankielellä sosialismista, socialisme.

Suomen kieleen sana sosialismi tuli myös Ranskasta, mutta ruotsinkielen kautta. 1800 - luvun alussa ei edes ollut täsmällistä  suomenkielistä poliittista käsitteistöä vaan se syntyi vasta 1860 -luvulta lähtien. Ensimmäisen kerran suomalaisessa lehdistössä mainittiin sosialismi Peter Widerholmin kirjoittamassa artikkelissa, joka julkaistiin Borgå Tidning: ssa 1.1. 1840. Aiheena oli juuri Saint - Simon. Lehdessä viitattiin artikkeliin Saint - Simonismen och socialismen.

Ensimmäisen kerran sosialismista puhuttiin suomenkielisessä lehdessä Kirjallisessa kuukausilehdessä 1.1. 1866. Nimimerkki K.B. oli kirjoittanut artikkelin Ranskan toinen keisarikunta ja sen kirjallisuus. Artikkelissa on seuraava lause, joka todennäköisesti on ensimmäinen kirjallinen esimerkki sosialismi -sanan käytöstä suomeksi:

"Niihin osa kirjailijoista, "doktrinäri" nimiset, antoi antamalla tukea Louis Philippe'n vallalle, suurin osa, erittäin runoniekkoja, kuului vastustus-puolueisiin ja heittäytyikin viimein hurjaan sosialismiin."