Missä muussa kuin koulukäytössä Anttilanmäen koulu oli sodan aikana?

Kysytty

Missä muussa kuin koulukäytössä Anttilanmäen koulu oli sodan aikana?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Anttilanmäen koulussa pitkään opettajana toiminut Pekka Seppälä on kirjoittanut historiikin nimeltä Lahden kaupungin Anttilanmäen koulu. Seppälä kertoo tässä kirjassa, että syksyllä 1939 koulu alkoi normaalisti, mutta 12.10 koulu otettiin sotilasmajoitukseen. Tässä käytössä koulu oli 13.11. asti, jolloin koulu muutettiin sotasairaalaksi (siis jo pari viikkoa ennen talvisodan syttymistä). Talvisodan loputtua 13.3 1940 koulu jatkoi vielä jonkin aikaa sotasairaalana, ja 22.4.-15.6. koulua käytettiin armeijan majoitustilana. (s.29-30)

Jatkosodan alettua kesäkuun lopulla 1941 koulu muutettiin taas sotasairaalaksi. Se toimi sotasairaalana 12.10.1941 asti. Seppälän kirjan perusteella Anttilanmäen koulu (vuoteen 1946 koulun nimi oli muuten Eteläinen koulu) oli tämän jälkeen vain koulukäytössä. Itse asiassa syksystä 1943 kevääseen 1944 koulussa kävi Itäisen (Möysän) koulun yläluokkia niin paljon kuin mahtui, koska Itäinen koulu oli silloin muutettu sotasairaalaksi. Sodan aikana lukuvuodet olivat kuitenkin selvästi normaalia lyhyempiä (s. 30).

Seppälän kirja (tai tarkasti ottaen moniste) löytyy Lahden pääkirjaston Päijät-Häme -kokoelmasta kirjaston toisesta kerroksesta. Päijät-Häme -kokoelman kirjoja ei voi lainata. Seppälän kirjasta on tosin kirjastossa myös yksi lainattava kappale, mutta juuri nyt (22.11) se on lainassa.