Missä Karl-Erik Forssellin ruotsiksi II maailmansodan jälkeen ilmestyneessä kirjassa mahtaa olla luku miespuolisesta potilaasta, jonka luona Forssell kävi…

Kysytty

Missä Karl-Erik Forssellin ruotsiksi II maailmansodan jälkeen ilmestyneessä kirjassa mahtaa olla luku miespuolisesta potilaasta, jonka luona Forssell kävi sotilaspappina useamman kerran sotasairaalassa ja jonka kanssa käydyt keskustelut tekivät häneen vaikutuksen? Luvun nimi saattaa olla jotain sinnepäin kuin "Min konvalescent" tai "Min patient".

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Forssellin sodanjälkeisiä (1940-luvun lopulta) kirjoja olivat

Källorna. - 1945

Skriftskola - uppgift och gåva. - 1947

Solvisans skugga. - 1948

Näistä kenties kysytty olisi ensimmäiseen kirjaan sisältyvä 'Min invalid', joka on ajoitettu tammikuuhun 1942. Muistelmassa vaikeasti haavoittunut ja pysyvästi vammautunut reservin vänrikki (siviilissä kansakoulunopettaja) vierailee kertojan pappilassa ennen kuin lähtee häntä hakemaan tulleen vaimon kanssa käymään lomalle kotiseudulleen, jossa hän voi ensi kerran nähdä juuri syntyneen poikansa.
Kirjoittaja haluaa muistamallaan tapauksella korostaa kodin suurta merkitystä.