Missä järjestyksessä seuraavat James Clavellin kirjat ovat ilmestyneet: Shogun, Tai-Pan, Noble House, Gai-jin ja Pyörretuuli?

Kysytty

Missä järjestyksessä seuraavat James Clavellin kirjat ovat ilmestyneet: Shogun, Tai-Pan, Noble House, Gai-jin ja Pyörretuuli?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Clavellin kirjat ovat sen verran itsenäisiä, että ne voi lukea missä järjestyksessä tahansa; esimerkiksi teoksessa Aikuisten jatko- ja sarjakirjat Clavellin teoksia ei mainita ollenkaan. Encyclopedia Britannicasta, joka on kirjaston työasemilla käytössä, selviää englanninkielisten alkuperäisteosten järjestys: Tai-Pan 1966, Shogun 1975, Noble-House 1981, Whirlwind(Pyörretuuli) 1986 ja Gai-Jin 1993. Fennican eli Suomen kansallisbibliografian mukaan ne ovat ilmestynet vähän eri järjestyksessä: Shogun ennen Tai-Pania, muuten samoin.