Otsikko
Missä ja miten saa muutetuksi oikeaksi maahanmuuttajan väärän syntymävuoden tai ylipäätään syntymäajan? Asia tuli ilmi, kun asiakkaan tytär sanoi, että luku-…

Kysytty

Hei! Missä ja miten saa muutetuksi oikeaksi maahanmuuttajan väärän syntymävuoden tai ylipäätään syntymäajan? Asia tuli ilmi, kun asiakkaan tytär sanoi, että luku- ja kirjoitustaidottoman äidin syntymävuosi on noin 7 vuotta väärin, koska äiti ei joskus jossakin osannut sanoa asiaa oikein. Äiti on väestörekisteritietojen mukaan 59-vuotias, mutta hän on kuulemma oikeasti 66-vuotias. Alkuperämaa lienee Afganistan. Mistä tätä kannattaa lähteä kerimään auki? Mitään virallisia syntymätodistuksia tai vastaavia ei luonnollisestikaan ole olemassa. Kiitos jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,

tässä asiassa kannattaisi kääntyä Kansalaisneuvonnan puoleen. Palvelusta ei voi saada selville viranomaisasioita, mutta palvelu antaa opastusta oikean viranomaisen luo.

Kansalaisneuvonnan verkko-osoite on http://www.kansalaisneuvonta.fi

Palveluun voi ottaa yhteyttä monin eri tavoin kuten esimerkiksi sähköisellä lomakkeella. Yhteydenottomahdollisuudet on esitetty sivustolla.