Otsikko
Minun pitäisi löytää seuraavan, Ray Bradburyn Fahrenheit 451 -romaanista peräisin olevan sitaatin suomenkielinen käännös: "You don’t have to burn books to…

Kysytty

Hei! Minun pitäisi löytää seuraavan, Ray Bradburyn Fahrenheit 451 -romaanista peräisin olevan sitaatin suomenkielinen käännös: "You don’t have to burn books to destroy a culture. Just get people to stop reading them." Verkosta se löytyy muodossa "Ei kulttuurin tuhoamiseen tarvita kirjojen polttamista. Riittää kun ihmiset lopettavat niiden lukemisen." Tämä kuulostaa ihan hyvältä, mutta minulla ei ole mahdollisuutta tarkistaa kirjasta, onko lause tosiaan käännetty noin. Eli onkohan tuo verkosta löytämäni käännös oikea? Kiitos!

Vastaus

Vastattu

Kysymyksen paljon lainattu Bradbury-sitaatti ei ole peräisin romaanista Fahrenheit 451, vaan The Seattle Times -lehdessä 12.3.1993 julkaistusta kirjailijan haastattelusta. Sen voi löytää myös muutamasta artikkelin jälkeen ilmestyneestä sitaattisanakirjasta (esim. The Times book of quotations).

Verkossa on Bradburyn lausahduksesta parikin toisistaan vain hieman poikkeavaa suomenkielistä tulkintaa: kysymyksessä mainittu "Ei kulttuurin tuhoamiseen tarvita kirjojen polttamista. Riittää kun ihmiset lopettavat niiden lukemisen." [esim. Sitaatteja kirjoittamisesta (pasikarppanen.net)] ja ”Kulttuurin tuhoamiseen ei tarvita kirjojen polttamista. Siihen riittää se, että ihmiset lakkaavat lukemasta.” [Ray Bradbury (risingshadow.fi)]. Kummassakaan ei sitaatin lähdettä mainita, ja onkin vaikea sanoa, ovatko nämä käännökset lainauksia jostakin toisesta suomenkielisestä lähteestä vai suoraan englannista tehtyjä kotitarvekäännöksiä. Se, että suomennoksia löytyy kaksi, voisi viitata jälkimmäiseen vaihtoehtoon – tai siihen, että ainakin toinen on omaan tarpeeseen tehty suomennos. Tutkimistani suomenkielisistä Bradbury- ja sitaattilähteistä en tätä mietettä onnistunut löytämään.

Bradbury Still Believes In Heat Of `Fahrenheit 451' | The Seattle Times