Minulta on kateissa runo, jonka muistelisin olevan Paavo Haavikon tuotantoa. Runossa on pari kolme säettä, joista viimeinen päättyy jotenkin näin: "ja itse…

Kysytty

Minulta on kateissa runo, jonka muistelisin olevan Paavo Haavikon tuotantoa. Runossa on pari kolme säettä, joista viimeinen päättyy jotenkin näin: "ja itse pitää tietää kaikki".

Runo käsittelee jollakin tavalla mediakritiikkiä ja ihmisten suhtautumista tietoon ja tietämiseen.

Kiitos jo etukäteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nettilähteen http://www.compuline.fi/ComDocs/Suomi/uushlp/html/fin-9vxr.htm mukaan on kyse runosta Synnyinmaa (teos on lainattavissa muutamissa pääkaupunkiseudun kirjastossa).

Synnyinmaa (1955 )

Mistä ääni meissä tulee? Mitä on silmissä?

Puhe virtaa virtaavassa maailmassa,

puhe virtaa virtaavassa maailmassa

ja sinun täytyy itse tietää miltei kaikki.

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Runon nimi ei ole Synnyinmaa eikä se ole peräisin sen nimisestä kokoelmasta kuten saattaisi nopeasti vilkaisten tuosta nettilähteestä virheellisesti päätellä vaan runo on nimetön ja kokoelmasta Lehdet lehtiä.

Kaupassamme (www.divarikangas.fi) on myynnissä Haavikon Lehdet lehtiä, joka vaikuttaa koneella kirjoitetulta, vain ohuen paperin toiselle puolelle. Dollarin ja punnan merkit on lisätty käsin kynällä kuten selkätekstikin. Sivuja on 55. "Ja itse..." päättyvää runoa en mielestäni löytänyt!