Minulta on kadonnut yksi elokuva ja sen nimi. Se kertoo keskitysleirivankien paosta leiriltä II maailmansodan aikana. Näitä on tehty monta saman tyyppistä,…

Kysytty

Hei! Minulta on kadonnut yksi elokuva ja sen nimi. Se kertoo keskitysleirivankien paosta leiriltä II maailmansodan aikana. Näitä on tehty monta saman tyyppistä, mutta tätä yhtä juuri haen. Siinä useampi vanki saa hankittua natsien eli vartijoiden uniformut ja menivät ja pääsivät autolla portin läpi natseiksi pukeutuneena. Ja siitä tietenkin seurasi takaa-ajo. Ja tämä perustuu tositapahtumiin. Mikähän ihme tämän elokuvan nimi on. Haluaisin sen lainata ja katsoa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Elokuussa 1942 neljä vankia onnistui pakenemaan Auschwitzista kysymyksessä kuvatulla tavalla. Marek Tomasz Pawłowski kirjoitti ja ohjasi tapauksesta dokumenttifilmin Uciekinier vuonna 2007. Se on esitetty Suomessa Yle Teema -kanavalla nimellä Pako Auschwitzista vuonna 2010 ja uusintana viimeksi vuonna 2011.

Auschwitz-Birkenau Memorial and Museum: http://en.auschwitz.org/m/index.php?option=com_content&task=view&id=578…
Yle Teema: http://teema.yle.fi/ohjelmat/juttuarkisto/historia-pako-auschwitzista