Minulle on jäämistöjen kautta kulkeutunut muutama vanha ja kulunut kirja, enkä tiedä, mitä niille tekisin: - Otavan helppohintainen kirjasto 173; Carl Blink:…

Kysytty

Hei. Minulle on jäämistöjen kautta kulkeutunut muutama vanha ja kulunut kirja, enkä tiedä, mitä niille tekisin:
- Otavan helppohintainen kirjasto 173; Carl Blink: Sten Sture Nuorempi ja Kristina Gullenstjerna I Ruotsin Valkuria (antikvariaatit näkyvät myyvän tätä kyllä) On irti hennoista kansistaan ja kellastunut, mutta sivut näkyvät olevan kaikki tallessa ja kiinni
- Alexandre Dumas: Bragelonnen varakreivi eli Muskettisoturien viimeiset yrotyöt osat 1-2 (Hämeenlinnan Uusi kirjapaino 1916). Kovakantinen, kulunut. ehyt=
-Väinö Kivilinna: Sivistyneet ja syvät rivit Mietteitä, Helsingissä 1909 Kansallismielinen Nuorisoliitto ja Raitis Nuoriso Suomen opiskelevan Nuorison Raittiusliiton vuosijulkaisu v. 1908 no 2 Samoissa kansissa yhteensä yli 200 sivua. Kovat kannet, kulunut ehyt
- Vartija, Kirkollinen Kuukausilehti 1892. Paksu kirja, arv. 400 sivua. Kokonaissivumäärää ei näe koska useita numerointeja. Kovakantinen, kulunut ehyt
- sokeri pohjalla:
- käsin kirjoitettu kirja ensimmäisellä lehdellä lukee Miili Ström 31/nti 1886 (nti?) kauniisti käsin kirjoitettuna, liekö tekijjä. Sen yläpuolella lyijykynällä A.B.Mäkelä). Kasvatuksen historiaa. Kovakantinen sidottu. Kannet kuluneet. Käsinkirjoitus kaunista ja luettavaa, Kaikki sivut tallella (ss. 92-95 irti, tallella) Sivut numeroitu 232 asti ja tällä sivulla lukee lopussa Kiukaisa 22/III 1886 (kuukausi epäselvä). Kirja jatkuu vielä Kasvatusopilla arv. 30m sivua, joita ei numeroitu.

Vastaus

Vastattu

Antikvariaattihinnat antavat aika hyvän kuvan kirjojen myynti- tai antikvariaattiarvosta. Niistä et toisin sanoen saa luultavasti itse kovin paljon rahaa.

Käsin kirjoitettu kirja onkin sitten oma asiansa. On vaikea sanoa, millainen rahallinen arvo sillä olisi - kirja on todennäköisesti ainoa kappale.

Itse säilyttäisin nämä kaikki, mutta eritoten käsin kirjoitetun niteen, kuten itsekin pohdit. Kirjojen suurin arvo on sukuhistoriallinen. Sellaisena varsinkin tuo vuoden 1886 nide voi osoittautua korvaamattomaksi, jos sinä itse tai joku sukulaisesi kiinnostuu aihetta tutkimaan.