Minulla on ohut lasten kuvakirja nimeltä "Vilin ja Hilin touhuja". Siinä lukee: Helsinki 1943, kirjapaino S. H. Lehtonen. Kuvitusten alareunassa on signeeraus…

Kysytty

Minulla on ohut lasten kuvakirja nimeltä "Vilin ja Hilin touhuja". Siinä lukee: Helsinki 1943, kirjapaino S. H. Lehtonen. Kuvitusten alareunassa on signeeraus "-43 U.T"
Kuka kuvittaja voisi olla kyseessä tuolla signeerauksella?

Vastaus

Vastattu

Kun vähän aikaa sitten vastasin kysymykseen, jossa pohdittiin kuvittajan U. Toivo henkilöllisyyttä, rohkenen arvailla, että myös "U. T." on saman henkilön eli Usko Toivo -nimisen piirtäjän signeeraus. Usko Toivo teki sodan aikana joitakin sotatilannekuvia ja vuonna 1945 kuvitti kaksi kustantamo Kirjokannen julkaisemaa satukirjaa. Tuon vuoden kuluttua hänen tekemisistään ei näy jälkiä ainakaan julkaisuluetteloissa. Usko Toivon henkilöllisyydestä en löytänyt tarkempia tietoja.

Heikki Poroila