Etsin tietoa suomalaisesta kuvittajasta U. Toivo. En tiedä hänen etunimeään, mikähän se on? kyseessä pitäisi olla lastenjulkaisujen kuvittaja. Onko signeeraus…

Kysytty

Etsin tietoa suomalaisesta kuvittajasta U. Toivo. En tiedä hänen etunimeään, mikähän se on? kyseessä pitäisi olla lastenjulkaisujen kuvittaja. Onko signeeraus U.T ? Tarvitsisin luettelon hänen kuvittamistaan lastenkirjoista.

Vastaus

Vastattu

Kuvittaja "U. Toivo" näyttää olleen aktiivinen toisen maailmansodan aikaisena piirtäjänä (hänen sotatilannepiirroksiaan on säilynyt ja niissä signeeraus on muodossa U. Toivo, mutta yhden kuvan kohdalle on kirjattu tietona nimi Usko Toivo) ja vuonna 1945 hän kuvitti kaksi lastenkirjaa, Ester Ahokaisen kirjan Tähtisatu (Kirjokansi 1945) ja Aino Pälsin kirjan Kultavuori (Kirjokansi 1945). Näissäkin etunimi on pelkkä U-kirjain. Usko Toivo näyttää olleen sotilasarvoltaan korpraali (aliupseereista alin), joskaan emme voi olla täysin varmoja siitä, että kyseessä on sama henkilö. Vuoden 1945 jälkeisiä tietoja tästä henkilöstä en löytänyt. Etsimistä hankaloittaa se, että sekä hänen etu- että sukunimensä ovat laajasti aivan muussa käytössä.

Heikki Poroila