Minulla on lainassa Lydia Wictorzonin kirjoittama kirja Inom den uråldriga muren. Se on painettu Kotkassa vuonna 1928 ja kertoo hänen lähetystyöstään Kiinassa…

Kysytty

Minulla on lainassa Lydia Wictorzonin kirjoittama kirja Inom den uråldriga muren. Se on painettu Kotkassa vuonna 1928 ja kertoo hänen lähetystyöstään Kiinassa. Kirjan mukaan hän meni sinne vuonna 1917 ja työskenteli siellä kuuden vuoden ajan. En kuitenkaan saa hänestä esim. googlaamalla mitään muuta tietoa. Kirjasta ei saa selvlle esim. minkä lähetysyhteisön työntekijä hän oli. Ainakaan hän ei ollut Suomen lähetysseuran lähetti.
Voitteko auttaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lydia Wictorzonin nimeä ei mainita ainakaan seuraavissa Suomen lähetystyön historiaa käsittelevissä kirjoissa

- Kuilun reunalla : Suomen lähetysseura Kiinassa 1926-1929 / Pekka Lund (2006)
- Uskoa teoiksi 150 vuotta : Suomen lähetysseura 1859-2009 / toimittanut Liisa Hovila-Helminen (2008)
- Eevat apostolien askelissa : naislähetit Suomen lähetysseuran työssä 1870-1945 / Kirsti Kena (2000)
- Jumalan kannattelu : tutkimus kristillisen vakaumuksen vaikutuksesta lähetystyön kriisin käsittelyyn Kiinassa 1920-luvulla / Pekka Lund (2008)

Jumalan kannattelu -kirjassa käsitellään myös muita kuin Suomen lähetysseuran lähetystyön tekijöitä.

Matti Peltolan kirjassa Lähetystyö ja kansankirkko (1989) mainitaan vuonna 1890 Ruotsissa syntynyt Linus Wictorzon. Voisiko Lydiakin olla syntynyt Ruotsissa?

Parhaat lähteet aiheeseesi voisivat olla Helsingin yliopiston Teologisen tiedekunnan kirjastossa:
http://www.helsinki.fi/teol/kirjasto/