Minulla on kirjastoalan alempi AMK (ammattikorkeakoulututkinto). Haluaisin tietää voiko missään Suomen ammattikorkeakoulussa suorittaa kirjastoalan ylemmän…

Kysytty

Hei,

Minulla on kirjastoalan alempi AMK (ammattikorkeakoulututkinto). Haluaisin tietää voiko missään Suomen ammattikorkeakoulussa suorittaa kirjastoalan ylemmän korkeakoulututkinnon? Turun kirjastoalan ammattikorkeakoulun ylempi AMK tutkintolinja on kuulemma lakkautettu.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tällä hetkellä näyttää siltä, ettei ammattikorkeakouluissa ole kirjastoalan YAMK-opintoja tarjolla. Turun amk on tainnut olla viime vuosina ainoa oppilaitos, jossa kyseisiä opintoja on voinut opiskella. Tilanne voi kuitenkin muuttua, joten kannattaa seurailla oppilaitosten sivuja.

Voit toki suorittaa esim. liiketalouden ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon mutta kirjastoalan työpaikoissa usein vaaditaan 60 opintopisteen tai 35 opintoviikon laajuiset korkeakoulutasoiset kirjasto- ja informaatioalan opinnot. Ne voi suorittaa esim. Tampereen yliopistossa.

1 ääntä

Kommentit

Kirjastoalan alempi AMK-tutkinto sisältää jo nuo tarvittavat 60 opintopistettä. Ylemmän AMK-tutkinnon voi suorittaa liiketalouden puolella. Esimerkiksi jos on kiinnostunut organisaation johtamisesta, voi hakeutua linjalle, jossa erityisesti opiskellaan sitä. Sieltä opittuja teorioita voi hyvin soveltaa myös kirjastoalalle, ja yleensä oppilaitoksessa tähän kannustetaankin esimerkiksi yksilötehtävissä.