Otsikko
Minulla on kirja hukassa. Tais olla yksi kirjasarjan kirjoista jossa juonessa puhuttiin jotain kahdesta veljestä (?) jotka pakenivat/selvisivät jostain…

Kysytty

Minulla on kirja hukassa. Tais olla yksi kirjasarjan kirjoista jossa juonessa puhuttiin jotain kahdesta veljestä (?) jotka pakenivat/selvisivät jostain taistelusta (?) Ja kun he ovat palaamassa vihdoin kotiin he huomaavat että kuningas/hallitsija (heidän isänsä? ) on syrjäytetty. Eli on varmaan keskiaikaan perustuva vallantaistelu kirja, mutta en oo löytäny mistään tuommosta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voisiko tämä viitata Ruusujen sotaan Englannissa 1400-luvulla?

Yorkin herttua, joka oli sijaishallitsijana Henrik VI:n mielisairauden aikana, olisi monen mielestä ollut parempi hallitsija, ja tavoitteli kruunua, eikä suostunut jättämään sijaishallitsijan tehtäviä. Seuranneessa Wakefieldin taistelussa Yorkin herttua kaatui, ja Lancasterit laittoivat hänen päänsä ja hänen niin ikään kaatuneen poikansa Edmundin pään seipään nokkaan Yorkin kaupungin muurille. Kun hänen eloon jääneet poikansa Edward, George, Richard kuulivat tästä, he lähtivät sotaan Lancastereita vastaan ja voittivat suuressa Towtonin taistelussa, ja Edwardista tuli kuningas Edvard IV?

Aiheesta on melko tuore Conn igguldenin romaanisarja Ruusujen sota: (The Wars of the Roses)

  1. Myrskylintu (Stormbird, 2013)
  2. Kolmen liitto (Trinity, 2014)
  3. Veren perintö (Bloodline, 2015)
  4. Korpin kannus (Ravenspur, 2016

Myös Philippa Gregorylla on Ruusujen sota -sarja (The Cousins' War), josta kolme ensimmäistä on suomennettu:

    1. Valkoinen kuningatar (The White Queen, 2011)2.                      2. Punainen kuningatar (The Red Queen, 2012)                           3. Sininen herttuatar (The lady of the rivers, 2014)