Minulla on kassillinen vanhoja kelanauhoja. Kuuntelisin ne mielelläni läpi. Kaipaisin vinkkejä kuuntelupaikoista tai nauhurin lainauksesta?

Kysytty

Minulla on kassillinen vanhoja kelanauhoja.
Kuuntelisin ne mielelläni läpi. Kaipaisin vinkkejä kuuntelupaikoista tai nauhurin lainauksesta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kelanauhurin lainaaminen tai kelanauhojen kuuntelupaikan löytäminen saattaa osoittautua vaikeaksi. Ainakin soittokierros pääkaupunkiseudun äänitearkistoihin ja joihinkin äänitealan yrityksiin osoittautui tuloksettomaksi sikäli, ettei ainakaan näissä paikoissa ollut mahdollista kuunnella omia kelanauhoja eikä henkilökunta myöskään tiennyt missä tällainen mahdollisuus olisi tarjolla.

Soittaessani Yleisradion äänitearkistoon minut ohjattiin edelleen tv-arkistoon, jonne otin yhteyttä sähköpostitse kyskymyksenne tiimoilta. Vastauksen saatuani otan teihin sähköpostitse yhteyttä.

Pääkaupunkiseudulla ainakin Diginord -niminen yritys digitoi kelanauhoja uudenaikaisempaan formaattiin, jolloin niitä olisi mahdollisuus kuunnella. Maksutonta tämä palvelu ei kuitenkaan ole. Yrityksen kotisivut löytyvät osoitteesta http://www.diginord.fi/.

Myös pääkaupunkiseudulla toimiva esitystekniikan alan yritys Snoud voisi olla hyödyllinen sikäli, että heillä on vuokrattavana ainakin kahden tuuman sekä puolen tuuman kelanauhureita ja tarvittaessa mahdollisuus hankkia toisenkin kokoisille nauhoille sopiva kelanauhuri. Snoudin kotisivut ja yhteystiedot löytyvät osoitteesta http://www.snoud.fi.

Kelanauhurin saattaisi edullisesti löytää myös esimerkiksi kirpputorilta, kierrätyskeskusksesta tai nettihuutokaupoista; esimerkiksi osoitteen http://www.huuto.net/fi/ kauppapalvelusta löytyi hakusanalla "kelanauhuri" useita myynnissä olevia nauhureita, joiden hinta oli noin 13 eurosta ylöspäin.

Onnea etsintään!

4 ääntä

Kommentit

Vanhoja kelanauhoja pääsee kuuntelemaan parhaiten,kun ostaa vanhan kunnostetun kelanauhurin.esim.huuto.net,tori.fi ym sivuilla on myynnissä vanhoja kelanauhureita.
Itselläni ja kaverillani on useita nauhureita kotona.Aika harva kuitenkaan niitä lainaa sivullisille.
Hyviä merkkejä kelanauhureista on:Akai,Revox,Tandberg,Tascam,Sony jne
Mielenkiintoinen maailma löytyy vanhoista kelanauhureista ja -nauhoista.
Vastaan,jos joku haluaa jotain kysyä aiheesta.
Suosittelen askartelemaan aiheen parissa.

Hei!

Voisitko, tai voisiko joku vastata kysymykseen koskien Tandberg TD 20 A neliraitakelanauhuriin sopivista nauhoista.

a) Mikä nauhan tunniste olisi (merkki etc.)?

b) Mistä niitä voisi ostaa?

Mulla on 1975 ostettu 2-raita Nagra IV s Proluokan nauhuri, toimii vieläkin. Tärkeää on tietää millä nopeudella nauhat on äänitetty! Ovatko ne kaksi vai neliraitaisia. Vanhoissa "kotikelanauhureissa" Yleisin nopeus 3,75"=9,525 cm sekunnissa. Tandberg, Baun, Revox, Akai jne paremmissa oli molemmat nopeudet. Pienemissä kelakoko 5" ja 7". Kalleiimissa kelaloko oli 10" ( Baun, Revox, mm. ) Ammattitason Masternauhurit olivat 2-raita Studerit oliva nopeudella 38,1 myös Kenties maailman parhaiten rakennettu kanettat Nagrat joista löytyi kakki kolme nauhanopeutta. Studerilla oli mastrerkoneita joissa nauha nop 78 cm. sek. Mitä suurempi nopeus sitä pienempi nauha kohina!

Valmistajia oli muistni mukaan Agfa, Basf, TDk, Scotch (3m) Google on vän "hanurista" nörttijuppi jenkit ei edes muista että niillä oli Otari joka valmisti hyviä moniraitureita, Niitä tekivät myös Fostex & muutama muu valmistaja. Studoimoniraitureissa nauhan leveys oli 1". Fostex teki kotistudiokäytöön 8-raitureita...Edelisessä komentissani unohdin kai mainita nopeuden 7,5"=19,05 cm/ sek. Ko nopeus riitti aikoinaan hyvin Broadcast tuotantoihin. Unohdin mainita Nagraa huomattavasti halvemman kannettavan Uher nauhurin, jenkellä oli suht. edullinen Maranz...

Hei. Otin kuunteluun kelanauhoja 50-60 luvulta. Kyllä sieltä vielä ääntä tuli. Ajattelin, että puhdistan nauhurin äänipäät ja yritän saada nauhoilta pelastettua juttuja didgitaalimuotoon. Jostainpäin tuli vihiä, että nauhoja kannattaisi lämmittää ennen äänitystä. Olisiko tuohon jotain kommenttia annettavana?

Älä hemmetti ala lämmittelemään. Tuolla olikin nauhanopeus, totta on se että mitä suurempi nopeus sitä paremmin nauha soi. Nuukuksisaan ei kannata nauhoitella 6" ja 7". Jos kysymyksessä on pienempi nauhuri, nopeus on lähes kaikissa sama niin silloin se on ymmärrettävää JSL.

Semmoisen neuvon antaisin ettei mene sormi suuhun. Moni ostaa kelanauhurin ja toki myös nauhoja. Nauhuri saattaa soida hetken hyvin, sitten ääni muuttuu kellarimaiseksi. Aikoinaan tein huoltoja nauhureihin ja vhs videoihin, ja se mikä pitää tiedostaa on äänipäät, jos on likainen äänipää/äänipäät. Olisi syytä puhdistaa äänipäät ja ne paikat missä nauha koskettaa pintoja. Kelanauhan käyttöikä on noin 40-50 vuotta, en täysin jyrää dikkisoitumista. Mutta se mikä on huonopuoli, cd:eet naarmuuntuvat samallatavalla kun kaupasta ostetut, itselläni on akain nauhureita ja grundig merkkisiä myös 60 luvun philipsejä. Kun tiedän mikä on vanha nauha, kuunnellessani näitä tiedän että äänipäiden putsaus palauttaa sen kirkkaamman äänen. Sama koski myös videonauhureita, tultiin minulle valittamaan että olen tehnyt huonoa työtä. Mutta jos lainaan jostain nauhoja, saattaa tulla eteen äänipäiden puhdistus.käyttöremmit useinmiten katkeilee, mutta uusia remmejä saa esimerkiksi saksasta, eli älkää heittäkö nauhureitanne pois. Minun grundig vuodelta 58 huolto maksoi 60e, tässäpä ohjeita. Nauhoja ostan aina kun vastaan tulee.

Kukahan nauhurin osaisi kunnostaa? Paikallisessa kodinkoneliikkeessä sanoivat, että eivät enää saa varaosia. Olikohan tässäkin kysymys nimenomaan äänipäistä. Kysymyksessä on 50- tai 60-luvun Grundig.

Nauhojen kuuntelussa ja digitoinnissa voisi auttaa myös Aueduservices (Helsinki). Nopeudet 2,4cm/s - 38cm/s kuunneltavissa, samoin 1,2, ja 4 -raitaiset äänitteet.