Minulla on kaksi SPKL rintamerkkiä , toisessa lukee made in finland 8K Miltä vuodelta merkit ovat ja onko minkä hintaisia?

Kysytty

hei! minulla on kaksi SPKL rintamerkkiä , toisessa lukee made in finland 8K Miltä vuodelta merkit ovat ja onko minkä hintaisia?

Liitetiedostot

Vastaus

Vastattu

Kuva vahvistaa oletuksen, että lyhenne SPKL viittaa Suomen Palveluskoiraliittoon. En löytänyt millaan kuvahaulla esimerkkejä liiton julkaisemista rintamerkeistä, joten julkaisuvuosia kannattanee kysyä suoraan liitosta. Mitä tulee tällaisen rintamerkin hintaan, on sitä jokseenkin mahdoton arvioida. En löytänyt näitä myytävänä mistään keräysliikkeistä tai huutokaupoista. Hintahan määräytyy sen perusteella, haluaako joku tällaisia ostaa. En usko, että tällaisilla rintamerkeillä on yleensä muutamaa euroa suurempaa arvoa, koska niitä tehdään yleensä isoja painoksia. Jos kuitenkin merkintä 8K viittaa siihen, että rintamerkissä on käytetty 8 karaatin kultaa, on merkillä todennäköisesti ainakin jonkun kymmenen euron arvo, koska 8 karaatin kullasta maksetaan tällä hetkellä noin 10 euroa grammalta. Kuvan perusteella rintamerkki on euron kolikon kokoa, joten kyllä siinä muutamia grammoja kultaakin mahtuu olemaan. Tarkempaa hinta-arviota voi kysyä jostain keräilyesinekaupasta tai laittamalla merkin verkkohuutokauppaan.

Heikki Poroila