Minulla on hukassa 1990 luvulla luettu satukirja jossa muistaakseni oli useampi tarina, yhdessä tarinassa nukketalossa asuttiin johon murtauduttiin yöllä,…

Kysytty

Minulla on hukassa 1990 luvulla luettu satukirja jossa muistaakseni oli useampi tarina, yhdessä tarinassa nukketalossa asuttiin johon murtauduttiin yöllä, toisessa tarinassa keiju/tyttö karkasi ikkunasta kesäyönä ja sai itselleen hienon mekon..?

Vastaus

Vastattu

Marjatta Kurenniemen satujen kokoelmassa Pilvipaimen on sekä nukkekoti- että keijuaiheisia satuja. Vanha nukkekoti -nimisessä sadussa tulee kuitenkin vieraita eikä murtovarkaita.  Keiju, tyttö tai prinsessa on useammassakin tarinassa, mutta puvusta on puhetta vain rouva Lehtisen yhteydessä. Hän on mahdollisesti jonkinlainen kevään kasvikeiju. Hän ei poistu ikkunasta vaan ovesta. Kirja on julkaistu ensimmäisen kerran jo 1970-luvulla, ja sen tarinat muissa kokoelmissa jo aikaisemmin, joten se on ollut jo 1990-luvulla luettavissa.

0 ääntä

Kommentit

Astrid Lindgrenin kirjassa Metsässä ei ole ryöväreitä asutaan nukkekodissa. Tarina on myös isommassa kokoelmakirjassa, ja yhdessä tarinassa oli ihana pitsihelmainen mekko. Kirjassa oli myös Pekka Peukaloinen.