Minulla on hallussani v.1891 syntyneen kummitätini pikkuruinen muistikirja alkaen vuodesta 1912. Hän opiskeli yliopistossa Helsingissä maisteriksi historiallis…

Kysytty

Hei !
Minulla on hallussani v.1891 syntyneen kummitätini pikkuruinen muistikirja alkaen vuodesta 1912. Hän opiskeli yliopistossa Helsingissä maisteriksi historiallis-kielitieteellisessä osastossa. Muistikirjassa on opiskeluun liittyvien merkintöjen lisäksi runoja ja ajatelmia. Kevätluklukauden 1912 ohjelman vieressä on runo nimeltä Islanti. Sivun oikeassa laidassa on merkintä Henr. Möller. Runo kuuluu seuraavasti:

Keskellä kuohuin, vallassa vaahtoin
satujen saari uljana ui.
Kauan sä kärseit kohtalon kouraa,
saavutit voiton voittamaton.

Keskellä kuohuin, vallassa vaahtoin
satujen saari uljaana ui.
Taivahan Herra saarta sä suojaa!
Kannata alloil`ajelevaa.

En ole löytänyt Möller nimistä runoilijaa enkä runon tekijää? Kuka se mahtaa olla? Liittyykö se ehkä opiskeluun; Suomen sukukieliin, mytologiaan tms?

Olen kirjoittamassa kummitätini elämäntarinaa jälkipolvilleni ja
siksi yritän selvittää hänen elämänsä polkua. Kaikki tiedot kyseisen runon tekijästä, alkulähetistä tms. olisivat minulle arvokkaita, myös se kuuluuko runo johonkin suurempaan kokoelmaan tai kokonaisuuteen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Islanti on tuntemattoman kääntäjän suomennos ruotsalaisen runoilijan A. U. (Albert Ulrik) Bååthin (1853-1912) runosta Island. Henrik Möller (1852-1918) oli mm. musiikinopettajana ja kuoronjohtajana toiminut musiikin monitoimimies, joka laati musiikin Bååthin tekstiin. Ruotsissa Möllerin sävellys on edelleen suosittu mieskuorolaulu ja Suomessakin sitä yhä esitetään.