Minulla olisi kaksi kysymystä, liittyen Jane Austeniin ja runouteen. 1) Rakastan Jane Austenin kirjoja. Voisitko suositella jotain samantapaista? Mielellään…

Kysytty

Minulla olisi kaksi kysymystä, liittyen Jane Austeniin ja runouteen.

1) Rakastan Jane Austenin kirjoja. Voisitko suositella jotain samantapaista? Mielellään jotain suunnilleen samalta aikakaudelta kuin Austenin teokset, jos sellaista on. Tai sitten sekä kirjoja Austenin ajalta, olivat ne samanlaisia tai eivät, että Austenin tyylisiä kirjoja, miltä aikakaudelta tahansa. Myös pelkästään englanniksi ilmestyneet käyvät.

2) Pidän runoista, mutta olen aika valikoiva niiden suhteen. Pidän paljon Emily Dickinsonin runoista. Myös Edith Södergran on hyvä. Voisitko suositella jotain runoilijoita, jotka saattaisivat kiiinnostaa? En välitä kilometrien mittaisista tarinallisista runoista, vaan lyhyemmät kauniit runot ovat mieleeni. Englanniksikin saa jälleen suositella, Dickinsonista pidänkin enemmän englanniksi kuin käännöksenä.

Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1) Jane Austenin yhteydessä mainitaan usein Bronten sisarukset, Charlotte, Emily ja Anne Bronte. Austenin kirjojen tapaisia kirjoja ei ole helppo löytää, niin ainutlaatuinen hän on. Naisen asemaa kuvaa muutamia vuosikymmeniä myöhemmin Henry James (Naisen muotokuva) ja Edith Wharton (Viattomuuden aika). Myös George Eliotia (Middlemarch) voisi suositella. L.M. Montgomeryn Sininen linna on julkaistu 1926. Austenin aikalaisista voi lukea kirjasta Kansojen kirjallisuus 7 tai netiltä http://www.jyu.fi/taiku/aikajana/kirjallisuus/ki_romantiikka.htm .

2) Södergraniin verrattavia kotimaisia naisrunoilijoita ovat Saima Harmaja ja Katri Vala. Emily Dickinson seurasi mitä Elizabeth Barrett Browning kirjoitti. Bronten sisarukset ovat kirjoittaneet myös runoja. Suosittelisin myös Christina G. Rossettin runoja. Byron, Rilke, Shelley ja Wordsworth ovat romantiikan ajan suuruuksia, mutta kuulunevatkohan kohtaan kilometrien pituiset tarinalliset runot (?). Netiltä löytyy mainittujen ulkolaisten runoilijoiden englanninkielisisä runoja Poetry Archivesta http://www.sanjeev.net/poetry/ ja Projekti Gutenbergin sivuilta http://www.gutenberg.org/ .

1 ääntä

Kommentit