Minua on jo hetken askarruttanut eräs lapsuudessa lukemani kirja, josta minulla on erittäin hatarat muistikuvat. Teos on muistaakseni suomalainen, kertoo…

Kysytty

Moi! Minua on jo hetken askarruttanut eräs lapsuudessa lukemani kirja, josta minulla on erittäin hatarat muistikuvat. Teos on muistaakseni suomalainen, kertoo kaupunkilaistytöstä joka passitetaan kesäksi sukulaistensa luokse maalle, mahdollisesti mukaan lähti myös pikkuveli. Aluksi tyttö halveksui maalaiselämää ja sukulaisiaan mutta myöhemmin oppi tykkäämään. Jonkun henkilön nimi taisi olla Tiia tai Piia (mahdollisesti). Muistaakseni kirjassa käsiteltiin myös jotain hengellisiä teemoja. Lisäksi muistan sen, että yleinen haukkumasana kirjassa oli "bimbo", tai ainakin se kaupunkilaistyttö käytti tätä. Osaisikohan joku auttaa muistamaan, että mikä kirja tämä on? Alan kohta uskomaan, että kuvittelin koko kirjan :D

Vastaus

Vastattu

Tähän kysymykseen ei ikävä kyllä löytynyt mitään varmaa vastausta.

Kuvauksesta päätelleen kirja voisi olla ns. tyttökirjallisuutta joten, suosittelen, että lainaat kirjastosta Sara Kokkosen teoksen Rasavillejä ja romantikkoja: rakkaat suomalaiset tyttökirjat (Avain, 2013). Siitä voisi mahdollisesti löytyä kaipaamasi teos. Kirjassa esitellään suomalaista tyttökirjaperinnettä ja muutamaa merkittävää kirjailijaa.

Helmet-verkkokirjastosta teosta voi yrittää etsiä hakusanalla tyttökirjat ja rajata julkaisuaikaa niihin vuosiin jolloin muistelet lukeneesi kirjan.

Tässä vielä muutama kirjailijaehdotus: Anni Swan, Anni Polva, Toini Lehtinen-Palme, Rauha S. Virtanen, Helga Nuorpuu, Rebekka Räsänen.