Otsikko
Minua kiinnostavat suomalaisten kotien ja mökkien ulkomuoto ja sisustukset 1940- ja 1950-luvuilla. Kaipaisin ensisijaisesti kuvateoksia tms., josta näkisi sen…

Kysytty

Minua kiinnostavat suomalaisten kotien ja mökkien ulkomuoto ja sisustukset 1940- ja 1950-luvuilla. Kaipaisin ensisijaisesti kuvateoksia tms., josta näkisi sen ajan rakennuksia, huonekaluja ja sisustuksia. Helmetistä hakemalla löysin seuraavat kolme, mutta sopivia lähteitä on varmaan muitakin?

- Tuuma. 1/2008 : Rakennusperinteen ystävien lehti (Rakennusperinteen Ystävät, 2008)
- Suomalaisen huonekalun muoto ja sisältö : Suomen suurimman huonekalutehtaan näkö / Miestamo, Riitta (Askon säätiö, 1981)
- Suomalaisia koteja (WSOY, 1954)

Lämmin kiitos etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tuon ajan kuvia löytyisi esim. seuraavista kirjoista: Eilispäivän Suomi: jälleenrakennuksesta yltäkylläisyyteen (Valitut Palat 2003) ja Helsingin vanhoja kortteleita sarja (Helsingin Sanomat 1997) . Maalaismiljöötä mm. Sirkka-Liisa Rannan kirjoissa: Tupa (Rakennusalan kustantajat 2000) ja Maatilan pihapiiri ( Suomalaisen kirjallisuuden seura 2003) sekä Anna Kirveennummi: Suomalainen kylä( SKS 2000) Huonekaluista löytyy mm. kirjoista Tunnista designklassikot , toimittanut Kaarina Peltonen (WSOY 2009) ja Näin kunnostat mummolan mööpelit, toimittanut Sari-Sirkkiä-Jarva (Karisto 2007). Minna Sarantola-Weiss on tehnyt kirjoja tuon ajan arjesta ja teollisuudesta esim: Kalusteita kaikille: suomalaisen puuteollisuuden historia (Puusepänteollisuuden liitto 1995) .Pääkirjaston varastosta on saatavilla Ulla Mäenpään sisustusoppaita 1950-luvulta.
Kirjojen saatavuustiedot löytyvät osoitteessa http://helmet.fi/search~S9*fin/
Tuon ajan lehdet ovat luettavissa pääkirjastossa Pasilassa http://www.lib.hel.fi/fi-FI/pasila/