Minua kiinnostavat nobelisti Virtasen vaiheet ja varsinkin tapahtumat, jotka johtivat tulosten väärentämiseen ja assistentin itsemurhaan. Onko Virtasesta tai…

Kysytty

Minua kiinnostavat nobelisti Virtasen vaiheet ja varsinkin tapahtumat, jotka johtivat tulosten väärentämiseen ja assistentin itsemurhaan. Onko Virtasesta tai hänen lähimmistä työtovereistaan julkaistu elämänkertoja, muistelmia tms.?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seuraava teos lienee kriittisin löytyneistä: Storgårds, Torsten: Artturi Ilmari Virtanen tiedemiehenä ja henkilönä : muistelmia Biokemiallisesta tutkimuslaitoksesta ja sen johtajasta Artturi I. Virtasesta / Torsten Storgårds
Julkaistu: Solna : [T. Storgårds] , 1983 (Print)
Ulkoasu: 57 s. : kuv. ; 25 cm
Aineisto: kirja
Teoksen kieli: fin
ISBN: 951-99450-2-4 (nid.)
Teos löytyy Pasilan kirjaston varastosta, voitte jättää varauksen HelMetin kautta. Teosta on arvioitu seuraavassa artikkelissa: Suomen kuvalehti : 1983 : 35, s. 16-18

A.I. Virtasesta löytyy pääkaupunkiseudulla seuraavat teokset:
1.Heikonen, Matti : AIV : isänmaan aika : Artturi Ilmari Virtanen tieteen ja isänmaan asialla. Kirjayhtymä, 1993. ISBN 951-26-3860-6.

2.Heikonen, Matti: keksintöjen aika, 1990.
3.Härkönen, Kalevi: AIV : konsulenttien aika, 1997.
4. Suomen akatemian historia. 1 : 1948-1969 : huippuyksilöitä ja toimikuntia / Allan Tiitta / [Suomen akatemian historiatyöryhmä: Reijo Vihko... et al.] ; [Salla Rasi, toimitus] ; [Sole Lätti, kuvatoimitus], 2004.
5.Tutkijat ja sota : suomalaisten tutkijoiden kontakteja ja kohtaloita toisen maailmansodan aikana, 2006.
6.A. I. Virtanen työtoverien silmin / toimittaneet Jorma K. Miettinen, Tor-Magnus Enari, Marjatta Kivimäki-Majanen.
Kemian kustannus,1994.

Kaukolainattava teos: Heikonen, Matti: AIV : isänmaan aika : Artturi Ilmari Virtanen tieteen ja isänmaan asialla.
Kirjayhtymä , 1993

Artikkeleita: Tekijä Manninen, Antti
Nimeke Professori A. I. Virtanen on Suomen tieteen ainoa nobelisti (Kenen kadulla asut? : sarja kertoo henkilöistä, jotka ovat saaneet nimikkokadun Helsingin seudulla ; 75 : A. I. Virtasen aukio)
Sanomalehti Helsingin sanomat (HS)
Päiväys 2006-10-15
Huomautus Artturi Ilmari Virtanen (1895-1973). Virtanen sai Nobelin kemian palkinnon vuonna 1945. Virtasen keksintö oli karjan ruokintaan tarkoitettu AIV-rehu. - A. I. Virtasen aukio tuli Kumpulan kampukselle vuonna 1987
YKL 99.1 ; 92 ; 54 ; 38.4
Asiasana professorit: henkilöhistoria; kemia: Nobelin palkinnot: 1945; kemistit; biokemia; biokemistit; tiedemiehet; aukiot: nimet: Helsinki: Kumpula; paikannimet

Kilpi, Klaus
Nimeke Jorma K. Miettinen: Biokemisti A. I. Virtanen oli ydinenergia -alan käyntiinpanija Suomessa (Ydinasioista kuultuna)
Aikakauslehti ATS ydintekniikka
ISSN 0356-0473
Vu/nro/sivu 2007 ; 2 ; 6-9
Huomautus Haastattelussa akateemikko, professori Jorma K. Miettinen

Kaukolainattavia artikkeleita Arto -tietokannasta:

[ 1 ]A. I. V.:n Nobelia muistettiin 1995
Sisältyy julkaisuun Natura : 32 (1995) : 4, s. 29

[ 2 ]Akateemikko Artturi Ilmari Virtasen syntymästä 100 vuotta 15.1.1995 Heikonen, Matti 1995
Sisältyy julkaisuun Normilk : 1995 : 1, s. 3-6

[ 3 ]Virtanen antoi osan kunniasta maamme maidontuottajille ja meijereille 15. marraskuuta on kulunut 50 vuotta Nobelin palkinnon myöntämisestä Rintamäki, Olli 1995
Sisältyy julkaisuun Maito ja me : 7 (1995) : 9, s. 6-7

[ 4 ]AIV:n toiseksi viimeinen tohtori Mäkinen, Seija 1994. Sisältyy julkaisuun A. I. Virtanen työtoverien silmin : s. 181-189

[ 5 ]Säilörehu mullisti maatalouden Ukkonen, Mervi 1995. Sisältyy julkaisuun Maaseudun tulevaisuus : 79 (1995) : 5, s. 9

[ 6 ]A. I. Virtanen Ukkonen, Mervi 1995
Sisältyy julkaisuun Maaseudun tulevaisuus : 79 (1995) : 5, s. 8

[ 7 ]A. I. Virtanen ja Suomen Akatemia tiedepolitiikassa Eskola, Seikko 1995. Sisältyy julkaisuun Kanava : 23 (1995) : 2, s. 94-100

[ 8 ]Suomen ainoaa tieteen nobelistia juhlittiin ansaitusti Ei mikään tavallinen Virtanen Laitinen, Leena 1995. Sisältyy julkaisuun Kemia : 22 (1995) : 2, s. 136-139

[ 9 ]Artturi I. Virtanen biokemian uranuurtaja Suomessa Miettinen, Jorma K. 1995. Sisältyy julkaisuun Kemia : 22 (1995) : 2, s. 131-134

[ 10 ] AIV ja kasvien typpiravinnon saanti Saris, Nils-Erik 1994. Sisältyy julkaisuun A. I. Virtanen työtoverien silmin : s. 145-150

[ 11 ] A. I. Virtanen työtoverien silmin Miettinen, Jorma K. ; Enari, Tor-Magnus ; Kivimäki-Majanen, Marjatta 1994

[ 12 ]Artturi I. Virtasen syntymästä 100 vuotta Miettinen, Jorma K. 1995. Sisältyy julkaisuun Kemia : 22 (1995) : 1, s. 5

[ 13 ] Artturi Ilmari Virtasen elämäntyö elää edelleen nobelistin syntymästä sata vuotta Murtomaa-Niskala, Aino 1995. Sisältyy julkaisuun Maito ja me : 7 (1995) : 1, s. 6-7

[ 14 ] Nobelistin kääntöpuoli Hovi, Antti 1994. Sisältyy julkaisuun Omavarainen maatalous : 1994 : 1, s. 22-23

[ 15 ] Mitä A. I. Virtanen sanoi? Varis, Eero 1979. Sisältyy julkaisuun Pellervo : 80(1979) : 7, s. 14-15,19

[ 16 ] Ei ihan tavallinen Virtanen Äijö, Antti ; Heikkonen, Matti 1991. Sisältyy julkaisuun Pellervo : 1991 : 9, s. 68-69

[ 17 ] AIV ja Valio Särmä, Pentti ; Heikonen, Matti 1991. Sisältyy julkaisuun Talouselämä : 53(1991) : 7, s. 35

[ 18 ] Maanviljelyksen uranuurtajia Pax, Michael 1986.
Sisältyy julkaisuun Demeter : 1986 : 1, s. 8-9

[ 19 ]Kunnianhimon pimeä puoli kriittinen kirja A.I. Virtasesta Vahtokari, Reijo ; Storgårds, Torsten 1983. (Professori Torsten Storgårds on tehnyt muistelmakirjan professori A.I. Virtasesta) Sisältyy julkaisuun Suomen kuvalehti : 1983 : 35, s. 16-18

[ 20 ] Artturi Ilmari Virtanen henkilönä ja tutkijana Karlström, Henning 1985
Sisältyy julkaisuun Kanava : 1985 : 7, s. 409-416