Otsikko
Minua kiinnostaisi tietää tekoäly-termin historiasta Suomessa. Milloin termiä on mahdettu käyttää ensimmäisen kerran ja missä yhteydessä?

Kysytty

Hei, minua kiinnostaisi tietää tekoäly-termin historiasta Suomessa. Milloin termiä on mahdettu käyttää ensimmäisen kerran ja missä yhteydessä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleensä on erittäin vaikeata jälkikäteen varmuudella todeta, millloin jokin myöhemmin yleistynyt termi on ensimmäisen kerran ääneen lausuttu. Suosittelen tutustumaan ainakin kahteen tuoreeseen suomalaisen tekoälytutkijan teokseen, joista kummassakin aihetta sivutaan: Timo Honkela: Rauhankone (Gaudeamus 2017) - Pentti O. A. Haikonen: Tietoisuus, tekoäly ja robotit (Art House 2017).

Suomen Tekoälyseura (STes ry) on perustettu vuonna 1986, joten viimeistään silloin termi on vakiintunut alan tutkijoiden käyttöön (tiettävästi myös termiä "keinoäly" on harkittu). Kuitenkin jo vuonna 1969 Teknillisen korkeakoulun tietojenkäsitteyn laitos julkaisi opetusmonisteen "Tekoäly", tekijöinä Aimo Kukkasjärvi, Markku Kaisti, Erkki Illukka, Seppo Orivuori ja  Markku Virtanen. Voitaneen siis pitää varmana, että jo 1960-luvulla ainakin pienessä piirissä termiä on käytetty.

Itse asia on epäilemättä pyörinyt tutkijoiden piirissä 1950-luvulta lähtien ja ns. Turingin testiä, jonka Alan Turing kehitteli vuonna 1950, on yleisesti pidetty myös alan terminologian kehityksessä tärkeänä, koska se pakotti määrittelemään kokeen käsitteet, Wikipedian tekoälyartikkeli ei valitettavasti valaise terminologisia askelia sen tarkemmin.

Heikki Poroila