Otsikko
Minua kiinnostaisi tietää, kuinka yleistä on esiintymisjännitys.

Kysytty

Hei,

Minua kiinnostaisi tietää, kuinka yleistä on esiintymisjännitys.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!
Esiintymisjännityksen yhden määritelmän esittää M. Pörhölä:
Kun puhuminen pelottaa. Teoksessa Valo, M. (toim.) Haasteita puheviestinnän opetukseen. Jyväskylän yliopiston viestintätieteiden laitoksen julkaisuja 14. Hänen mukaansa "Esiintymisjännitys on määrätilanteeseen liittyvä tilannekohtainen reaktio. Sen voidaan nähdä muodostuvan kielteisistä tilannekokemuksista, joihin voi liittyä sekä fysiologista vireytymistä että käyttäytymisen muutoksia. Jännitykseen vaikuttavat viestintätehtävä, viestintätilanne, muut tilanteeseen osallistuvat ihmiset sekä puhujan ominaisuudet aiemmat ja esiintymiskokemukset."
Merja Almonkari on tehnyt Jyväskylän yliopiston humanistisessa tiedekunnassa väitöskirjan Jännittäminen opiskelun puheviestintätilanteissa. Se löytyy pdf-muodossa https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/13462/978951393059… ,on kattava tutkimus aiheesta ja sisältää laajan lähdeluettelon.
Helsingin yliopiston kielikeskuksen Kielijelppi-sivuilta http://www.kielijelppi.fi/esiintyminen/esiintymisjannitys-ja-viestintaa… löytyy aiheeseen liittyvää tietoa tiiviissä muodossa.
Jyväskylän yliopiston kielikeskus on myös tehnyt omat sivunsa esiintymisjännityksestä http://www.kielijelppi.fi/esiintyminen/esiintymisjannitys-ja-viestintaa… .
Lisää viitteitä saa HelMetissä vapaasanahaulla esiintyminen and jännittäminen sekä googlesta hakusanalla esiintymisjännitys. Näissä on tietoa myös jännittämisen yleisyydestä.